![]() |
![]() | ||||
| |||||
|
Op deze pagina vindt u een overzicht van mijn meest recente werk.
![Fred Boom Schilder Fred Boom](images/fredboom.jpg)
![ms Diogenes KNSM Schilderij ms Diogenes KNSM](images/diogenes-300.jpg)
olieverf 24 x 30 cm, nr. 610
![ss Leopoldskerk Schilderij ss Leopoldskerk VNS](images/leopoldskerk-ss.jpg)
ss Leopoldskerk - VNS
olieverf 24 x 30 cm
ss Leopoldskerk VNS
Gebouwd in 1943 bij Oregon Shipbuilding in Portland en kwam in dienst bij de US War Shipping Administration (WSA). Deze was belast met de aankoop en exploitatie van het civiele scheepstonnage dat de Verenigde Staten nodig had om de oorlog te voeren.
De voortstuwing werd verzorgd door Triple Expansie 3Cyl. 2.500 apk
Het schip kwam in 1947 in eigendom van de Staat der Nederlanden onder beheer van de VNS als Leopoldskerk. In 1950 ging het schip defenitie over naar de VNS.
In 1962 is het schip verkocht naar het buitenland en in 1969 werd het uiteindelijk gesloopt in Shanghai-China
![Liberty WO2 in het ijs Schilderij Liberty WO2 in het ijs](images/liberty--in-ijs.jpg)
Liberty WOII in het ijs
olieverf 30 x 40 cm
![Straggler WOII Schilderij Straggler (Achterblijver) WOII](images/stoomschip-straggler.jpg)
Straggler WOII
olieverf 50 x 60 cm
'Stragglers' waren schepen die, als gevolg van machine pech, slechte kolen of stokers achterbleven bij konvooien. Als de rookpluimen van het konvooi achter de horizon waren verdwenen was het schip een eenvoudige prooi voor Duitse U-boten en vliegtuigen van de Luftwaffe. Een onderwerp van menig heroïsche oorlogsfilm.
![ms Ganymedes - KNSM Schilderij ms Ganymedes - KNSM](images/ganymedes.jpg)
ms Ganymedes (KNSM)
met aan stuurboord de White Cliffs of Dover
Olieverf 40 x 60 cm
Tussen 1959 en 1963 liet de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij een serie van 14 schepen bouwen. De lengte van deze schepen was in eerste instantie ruim 129 m, de breedte ruim 17 m. Al deze schepen werden op Nederlandse werven gebouwd. De schepen zouden later bekend worden als de 'Es'– serie.
ms Ganymedes werd gebouwd bij Gebroeders Pot in Bolnes en kwam in 1962 in de vaart.
Tussen 1966 en 1970 werden de schepen verlengd met een sectie van 9,75 m bij de Scheepswerf en Machinefabriek Boele NV te Bolnes. Tussen 1977 en 1979 werden alle 'Es-'serie schepen verkocht naar het buitenland.
![Sleepboot Utrecht Schilderij Sleepboot Utrecht](images/sleepboot-utrech.jpg)
![Sleepboot Titan Schilderij Sleepboot Titan](images/titan-609.jpg)
Sleepboot Utrecht (IV)
Bureau Wijsmuller IJmuiden
ex. Jean Bart - Duinkerke
Olieverf 70 x 100 cm, nr 405A
Sleepboot Titan
Bureau Wijsmuller in IJmuiden
Olieverf 18 x 24 cm nr.609
ms Balikpapan uit 1939
van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij (KPM)
Olieverf 24 x 30 cm, nr. 619
![ms Osiris ms Osiris KNSM](images/osiris.jpg)
KNSM
Olieverf 24 x 30 cm nr. 618
![Hr. Mr. Kortenaer Schilderij Hr. Mr. Kortenaer](images/kortenaer-485a.jpg)
Hr. Ms. Kortenaer tijdens de slag in de Javazee, februari 1942
Inslag van een Japanse torpedo
Olieverf 70 x 100 cm, nr. 485
In eerste instantie heb ik dit schilderij van Hr. Ms. Kortenaer gemaakt t.g.v. van de 75e herdenking van de Slag in de Javazee op maandag 27 februari 2017 in de Kloosterkerk te Den Haag. Daar heb ik gesproken met de laatste, in Nederland wonende, overlevende van deze scheepsramp; Felix Jans. Ik heb hem daarbij een fotokopie van dit schilderij kunnen overhandigen.
Jans vertelde over de aanslag en de wijze waarop hij uiteindelijk de ramp heeft kunnen overleven. Dat heeft mij aangezet het oorspronkelijke schilderij toch wat meer authenticiteit en beleving te geven door het moment van de torpedo-inslag aanschouwelijk te maken.
![ms Erna Schilderij ms Erna](images/detail-zsm-erna.gif)
![ZSM Erna Schilderij ZSM Erna](images/zsm-erna.jpg)
Tewaterlating van motorcoaster Erna
in maart 1940 door de werf Czaar Peter
van de Zaanlandsche Scheepsbouw Mij.
Olieverf 40 x 60 cm, nr 561A
Dit is een tweede versie van dit schilderij.
Iedereen die mij kent weet dat de historische context, waarin ik de schepen situeer, moet kloppen.
Industrieel archeoloog
Jur Kingma wees mij er op dat de torenkraan pas in 1942 door
P.M. Duyvis werd gebouwd.
Die kraan moest dus van het schilderij af.
![Kangean SMN Schilderij Kangean SMN](images/kangean-smn.jpg)
ss Kangean
van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
Olieverf 50 x 70 cm, nr. 611
![Oranje Nassau KNSM Schilderij Oranje Nassau KNSM](images/oranje-nassau-knsm-300.jpg)
Voer in de passagiers- en vrachtdiensten
oa naar Curacao, Aruba en Suriname
Olieverf 18 x 24 cm nr. 02.49
![ss Faustus Schilderij ss Faustus](images/faustus-ss.-stranding-nov.jpg)
Op de vroege morgen van 6 nov 1952 strandde het Panamese vrachtschip ss Faustus, in een zware noordwesterstorm, op het strand bij de Noorderpier van Hoek van Holland.
Olieverf 24 x 30 cm nr. 605
![Nieuw Amsterdam Schilderij Nieuw Amsterdam](images/nieuw-amsterdam-met-trawler.jpg)
(YM 24) in het Engelse Kanaal
Olieverf 40 x 60 nr. 606
![ms Willemstad Schilderij ms Willemstad](images/willemstad.jpg)
achter het Centraal Station
Gouache 34,5 x 45 cm nr. 147
![Liberty Schilderij Liberty](images/liberty-voor-sloop-603.jpg)
Een Liberty opweg naar de sloop . . .
Olieverf 40 x 60 cm nr. 603
![Northren Gem Schilderij Northren Gem](images/northren-gem-trawler-604.jpg)
Olieverf 19,5 x 25,5 cm nr. 604
Dit schip was een escort schip
van konvooi PQ17
![ss Gouwe Schilderij ss Gouwe](images/gouwe-ss-608.jpg)
ss Gouwe Mij. Houtvaart
Olieverf 40 x 60 cm nr. 608
![Flowerclass corvet K46 in convooi PQ17 Schilderij Flowerclass corvet K46 in konvooi PQ17](images/flowerclass-corvet-k46.jpg)
Flowerclass corvet K46 in convooi PQ17
Olieverf 50 x 70 cm, nr. 607
Konvooi PQ17 verliet het verzamelpunt nabij IJsland op 27 juni 1942 met 35 schepen. Op 4 juli meldde de Britse admiraliteit per radio aan de escorte van het konvooi dat de Duitse Kriegsmarine met twee gevechtsgroepen was uitgevaren om het konvooi aan te vallen. In de avond van 4 juli beval de Britse Admiraliteit de escorte om snel naar het westen te vluchten en de koopvaardijschepen om zich te verspreiden en elk voor zich naar Archangelsk te varen. Slechts 11 schepen overleefden de tocht. Twee schepen kwamen op 10 juli aan in de haven van Archangelsk en negen andere schepen kwamen een week later aan in de haven van Moermansk. In totaal werden 25 schepen door de Duitsers tot zinken gebracht waarbij 153 zeelui verdronken. Konvooi PQ17 werd van alle PQ-konvooien het zwaarst getroffen door aanvallen van Duitse vliegtuigen en oorlogsschepen.
![17e eeuwse scheepswerf Schilderij 17e eeuwse scheepswerf](images/17de-eeuw-scheepswerf.jpg)
17e eeuwse scheepswerf aan de Hogedijk
olieverf 70 x 100 cm, nr. 594
De opgravingen aan de Hogedijk in 1998/1999 naar de scheepswerven uit de zestiende en zeventiende eeuw inspireerde mij tot het maken van dit monumentale schilderij.
Naast een scheepsbouw-nijverheid die voor eigen regionale behoeften allerlei typen produceerde, was er in de Zaanstreek een scheepsbouw-nijverheid gegroeid die op grote schaal alle gangbare typen zeegaande schepen bouwde, zowel voor de kust- als de grote vaart.
Op dit schilderij ziet u twee fluitschepen in aanbouw. Voor het rechtse schip is het vlak net gelegd. Bij het andere schip wordt de beplanking tegen de spanten getimmerd.
Olieverf 70 x 100 cm
Fluitschepen wachtend op hoog water en wind
olieverf 23 x 29 cm nr. 572
Om fluitschepen goed te kunnen schilderen heb ik eerst een model van zo'n schip gemaakt
![ss Plancius Schilderij ss Plancius](images/plancius-ss---kpm-601.jpg)
ss Plancius - KPM
in tropische sferen
Olieverf 24 x 30 cm - nr.601
ms Strabo – KNSM
Olieverf 24 x 30 cm, nr. 600
Fregat onder zeil
Stad Maassluis – Halcyon Line
Olieverf 24 x 30 cm - nr. 596
ms Wexford
Gezicht vanaf de Noorderbrug op Stijfselfabriek de Bijenkorf in Koog a/d Zaan met de vertrekkende kustvaarder Wexford. Dit scheepje van bijna 200 ton onderhield een wekelijkse dienst tussen Koog a/d Zaan en Boston (UK).
Datering is begin jaren zestig.
olieverf 70 x 100 cm nr. 558
![ms Breda Schilderij ms Breda](images/breda-knsm-557.jpg)
olieverf 24 x 30 cm nr.557
![ms Maasborg Schilderij ms Maasborg](images/maasborg-1-575.jpg)
aquarel 18 x 24 cm nr. 575
![ms Happy Dragon Schilderij ms Happy Dragon](images/happy-dragon-big-lift-splie.jpg)
olieverf 30 x 40 cm nr. 591
![ss Toloa Schilderij ss Toloa](images/toloa-ss.jpg)
olieverf 30 x 40 cm nr. 581
![ms Borealis Schilderij ms Borealis](images/borealis-569.jpg)
aquarel 21 x 30 cm nr. 569
![ss Delfland Schilderij ss Delfland](images/delfland-574.jpg)
olieverf 24 x 30 cm nr. 574
ss Salatiga
![ss Salatiga Schilderij ss Salatiga](images/salatiga.jpg)
olieverf 30 x 40 cm nr.589
![ss Tjikampek Schilderij ss Tjikampek](images/tjikampek.jpg)
olieverf 24 x 30 cm nr. 586
![Zeiljacht Adela in volle zee Schilderij Zeiljacht Adela in volle zee](images/2-mast-zeiljacht-in-volle-z.jpg)
olieverf 30 x 40 cm nr.592
![Volendammer kwak VD 172 Schilderij Volendammer kwak VD 172](images/volendamse-kwak.jpg)
olieverf 33 x 42 cm nr.593
![ss Amstelstad Schilderij ss Amstelstad](images/amstelstad-red-a-dam.jpg)
Olieverf 24 x 30 cm nr. 599
![Boeier in Zaanse omgeving Schilderij Boeier in Zaanse omgeving](images/boeier.jpg)
olieverf 21 x 27½ cm nr.573
ss Polydorus
Victory-schip
Blauw Pijper ss Polydorus (2)
Olieverf 50 x 60 cm nr. 602
Nederlands Stoomvaart Maatschappij 'Oceaan', geïntegreerd in het Britse Blue Funnel netwerk.
Het Victory-schip werd, op basis van de Regeling Vlootrecontructie Grote Vaart in 1946 aan de Nederlandse Blauwpijpers vloot toegevoegd.